This paper shows the findings of a preliminary study (SPREPAS) aimed at evaluating the risk level of Apulia School assets, under the Convention between Regione Puglia - Assessorato Sud e Diritto allo Studio and Dipartimento ICAR del Politecnico di Bari. Through the analysis of data and the extrapolation of synthetic risk indicators, we provided a priority list for identifying school buildings and regional areas with the higher risk level. Methodologically, the relationship between synthetic risk indicators and localization of the most critical and risk areas was developed in a GIS environment using complex spatial analysis methods. Then the expertise of the working group analyzed the achievements with the task of territorialising the investigated phenomenon, in order to bring out geographies useful to define a work scheme for planning and economic/time management of the issues related to risk situations in school buildings. The purpose is to provide the institutional stakeholders (Region, Provinces) of the early guidelines concerning whether and timing of operations required to subject to more detailed safety assessments the buildings most exposed to risk situations.

Il presente contributo1 espone i risultati di uno studio preliminare (SPREPAS) finalizzato alla valutazione del livello di rischio del patrimonio scolastico pugliese nell’ambito della Convenzione stipulata tra la Regione Puglia - Assessorato Sud e Diritto allo Studio e il Dipartimento ICAR del Politecnico di Bari.2 Attraverso l'analisi dei dati e l’estrapolazione di indicatori sintetici di rischio, è stata fornita una lista di priorità per individuare gli edifici scolastici e le aree regionali con il livello di maggiore rischio. Metodologicamente la relazione che intercorre tra gli indicatori sintetici di rischio e la localizzazione delle aree di maggiore criticità e rischio, è stata elaborata in ambiente GIS, utilizzando complessi metodi di analisi spaziale. I risultati raggiunti sono stati quindi analizzati da expertise del gruppo di lavoro con il compito di territorializzare il fenomeno indagato, al fine di far emergere geografie utili a definire un piano di lavoro per la programmazione e la gestione economica/temporale delle problematiche connesse a situazioni di rischio negli edifici scolastici. L’obiettivo è quello di fornire agli attori istituzionali (Regione, Province) delle prime indicazioni di massima sull'eventualità e sulla tempistica delle operazioni necessarie per sottoporre gli edifici, maggiormente esposti a situazioni di rischio, a valutazioni di sicurezza più approfondite

Elaborazione di indicatori sintetici di rischio del patrimonio scolastico pugliese / Milella, Silvana; Guastamacchia, Luigi. - ELETTRONICO. - (2012), pp. 963-970. (Intervento presentato al convegno 16. Conferenza Nazionale ASITA tenutosi a Vicenza nel 6-9 novembre 2012).

Elaborazione di indicatori sintetici di rischio del patrimonio scolastico pugliese

Silvana Milella;
2012-01-01

Abstract

This paper shows the findings of a preliminary study (SPREPAS) aimed at evaluating the risk level of Apulia School assets, under the Convention between Regione Puglia - Assessorato Sud e Diritto allo Studio and Dipartimento ICAR del Politecnico di Bari. Through the analysis of data and the extrapolation of synthetic risk indicators, we provided a priority list for identifying school buildings and regional areas with the higher risk level. Methodologically, the relationship between synthetic risk indicators and localization of the most critical and risk areas was developed in a GIS environment using complex spatial analysis methods. Then the expertise of the working group analyzed the achievements with the task of territorialising the investigated phenomenon, in order to bring out geographies useful to define a work scheme for planning and economic/time management of the issues related to risk situations in school buildings. The purpose is to provide the institutional stakeholders (Region, Provinces) of the early guidelines concerning whether and timing of operations required to subject to more detailed safety assessments the buildings most exposed to risk situations.
2012
16. Conferenza Nazionale ASITA
978-88-903132-7-1
Elaborazione di indicatori sintetici di rischio del patrimonio scolastico pugliese / Milella, Silvana; Guastamacchia, Luigi. - ELETTRONICO. - (2012), pp. 963-970. (Intervento presentato al convegno 16. Conferenza Nazionale ASITA tenutosi a Vicenza nel 6-9 novembre 2012).
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11589/197661
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact