In the calculation of the airport pavement thickness in cement concrete, it’s important not the entity of the load, but its way of transmission; in this research I demonstrate that stricter tenso-deformative conditions for a runway are seldom activated from the heavier landing gear. It is an example of it, one of the aircrafts of the series MD 80 whose loading configuration determines on the runways a remarkable (and unknown) increase of the stress characteristics. The planning of the main landing gears of the airplane MD 83 (the heaviest of the MD80 series) induces a lot of perplexities especially about transversal gauge and pumping up pressure of the twin wheels that form the relative landing train. These perplexities results widely documented when the characteristics of the solicitation produced by MD 83 are compared with those of another tricycle airplane: the enormous Boeing 777, the greatest civil bireactor in the world! Infact, even though Boeing 777 transfers to pavement (through main landing gears) a load 3,36 times superior to that of smaller MD 83, it activates tensions of traction and deformations numerically inferior.

Nel calcolo dello spessore delle sovrastrutture aeroportuali in calcestruzzo di cemento assume un’importanza fondamentale non l’entità del carico, ma la sua modalità di trasmissione. In questa ricerca si dimostra che lo stato tenso deformativo più severo per una pista di volo non sempre è attivato dalla gamba di forza più pesante. L’esempio più recente è costituito da uno degli aeromobili della serie MD 80 la cui configurazione di carico determina sulle pavimentazioni aeroportuali un notevole (e poco noto) aggravio delle caratteristiche della sollecitazione. La progettazione delle gambe di forza principali dell’aereo MD 83 (il più pesante della serie MD80), infatti, induce non poche perplessità allorquando si osservano lo scartamento trasversale e la pressione di gonfiaggio delle ruote gemelle che caratterizzano il relativo treno d’atterraggio. Tale perplessità è ampiamente documentata quando si confrontano le caratteristiche della sollecitazione prodotte dall’MD 83, con quelle di un altro aereo triciclo: il gigantesco Boeing 777, il più grande bireattore civile al mondo! Il Boeing 777200, infatti, pur trasmettendo alla pavimentazione, attraverso ciascuna delle due gambe di forza principali, un carico 3,36 volte superiore a quello del più piccolo MD 83, attiva tensioni di trazione e deformazioni numericamente inferiori in particolari configurazioni di carico

Which is the critical airplane between the small MD 83 and the gigantic Boeing 777? Observations on the landing gears of the MD 80 series / Bonvino, Umberto. - In: INDUSTRIA ITALIANA DEL CEMENTO. - ISSN 0019-7637. - LXXV:807(2005).

Which is the critical airplane between the small MD 83 and the gigantic Boeing 777? Observations on the landing gears of the MD 80 series

Bonvino, Umberto
2005-01-01

Abstract

In the calculation of the airport pavement thickness in cement concrete, it’s important not the entity of the load, but its way of transmission; in this research I demonstrate that stricter tenso-deformative conditions for a runway are seldom activated from the heavier landing gear. It is an example of it, one of the aircrafts of the series MD 80 whose loading configuration determines on the runways a remarkable (and unknown) increase of the stress characteristics. The planning of the main landing gears of the airplane MD 83 (the heaviest of the MD80 series) induces a lot of perplexities especially about transversal gauge and pumping up pressure of the twin wheels that form the relative landing train. These perplexities results widely documented when the characteristics of the solicitation produced by MD 83 are compared with those of another tricycle airplane: the enormous Boeing 777, the greatest civil bireactor in the world! Infact, even though Boeing 777 transfers to pavement (through main landing gears) a load 3,36 times superior to that of smaller MD 83, it activates tensions of traction and deformations numerically inferior.
2005
Which is the critical airplane between the small MD 83 and the gigantic Boeing 777? Observations on the landing gears of the MD 80 series / Bonvino, Umberto. - In: INDUSTRIA ITALIANA DEL CEMENTO. - ISSN 0019-7637. - LXXV:807(2005).
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11589/5823
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact