After the downfall of the ancient Roman Empire in a large part of Mediterranean area and specially in Apulia Region (Southern Italy) widespread rupestrian settlements appear. In Apulia this phenomenon, which started at the begin of VI century, has continued until our days. There are a lot of rupestrian sites all over the Apulia Region that host a large important cultural and historical heritage unique all over the world. This heritage is formed by holy architecture and wall paintings hosted in many rupestrian churches or basilica or simple prayer grottoes. There are thousands of frescoes of different pictorial cycles, painted from the VI to the XV century, which can be considered masterpieces of European medieval art. This important Cultural Heritage is subject to a severe deterioration due to chemical, physical, mechanical and biological causes often interrelated. The degradation processes have been different also in the small space of the same site and/or of the same church. They are conditioned by petrographic, physical and mechanical characters of the calcareous sandstone: rock cementation degree and its structure and fabric. An important role is played by the micro-climate conditions existing in the different type of grottoes. They are responsible of the important de-cohesion phenomena involving the superficial part of the rock of the caves; of the disfiguring effect connected to physicochemical rock degradation processes (rock decalcification, chocking, dissolution and hydrating of the rock) by means of water oozing from the rock. To the degradation effects contribute also the small but detrimental activity of rock joints. Special attention has to be given to frescoes affected by processes of decalcification and gypsification. The movement, towards the surface, of water rich in carbonates and other salts (such as sulphates, nitrates) arouses patinas and plaques more or less thick enclosing carbon particles and biofilms formed by pervasive algue, musk, lichen and fungi colonies that damage the paintings.

Dopo la caduta dell’Impero Romano in tutta l’area del Mediterraneo ed in Puglia in particolare si sono sviluppati insediamenti di tipo rupestre. In Puglia questo tipo di insediamenti per la cultura e la sensibilità artistica delle genti indigene è da considerarsi un unicum che ha avuto inizio nel VI secolo e, si è protratto fino ai nostri giorni. Gli affreschi ospitati in molte centinaia di chiese rupestri e luoghi di culto ipogei, sono migliaia ed appartengono a più cicli pittorici e sono stati realizzati essenzialmente dal VI al XV secolo e possono essere considerati uno dei capolavori dell’arte medioevale europea. Dette pregevoli testimonianze artistiche versano spesso in condizioni di grave degrado: di tipo chimico, fisico-meccanico e biologico, per molteplici cause e fra loro interconnesse. Le cause predisponenti più ricorrenti sono: il locale grado di diagenesi della roccia; la struttura e la tessitura della stessa; i giunti tettonici e/o di neoformazione; le caratteristiche fisico-meccaniche intrinseche della roccia e segnatamente la capacità della roccia di assumere e trattenere acqua e consentire lo sviluppo di fenomeni di capillarità; la tecnica di esecuzione degli affreschi, i pigmenti usati per i colori, il materiale utilizzato per gli intonaci, la maldestra sovrapposizione di più strati di malte e di pitture. Lo studio avviato cerca di evidenziare i diversi tipi di degrado che interessano sia gli affreschi che gli elementi decorativi plastici in conseguenza dell’interazione con la roccia di base che costituisce gli ambienti ipogei. Particolare attenzione è stata posta sul degrado di tipo chimico, che colpisce specie gli affreschi, e si estrinseca essenzialmente mediante processi di decalcificazione e gessificazione, oltre che con colonie funghi che esplicano una azione biodegradante devastante. Nel presente lavoro vengono illustrati i risultati preliminari di uno studio che interessa due chiese rupestri ubicate nel territorio pugliese.

Principali cause del degrado del cospcuo patrimonio artistico ospitato dagli inediamenti ruestri della Puglia / Damiano, Grassi; Salvatore, Grimaldi; Luigia, Sabbatini; Simeone, Vincenzo; Inez Van Der, Werf. - In: GIORNALE DI GEOLOGIA APPLICATA. - ISSN 1826-1256. - 4:(2006), pp. 73-78.

Principali cause del degrado del cospcuo patrimonio artistico ospitato dagli inediamenti ruestri della Puglia

SIMEONE, Vincenzo;
2006-01-01

Abstract

After the downfall of the ancient Roman Empire in a large part of Mediterranean area and specially in Apulia Region (Southern Italy) widespread rupestrian settlements appear. In Apulia this phenomenon, which started at the begin of VI century, has continued until our days. There are a lot of rupestrian sites all over the Apulia Region that host a large important cultural and historical heritage unique all over the world. This heritage is formed by holy architecture and wall paintings hosted in many rupestrian churches or basilica or simple prayer grottoes. There are thousands of frescoes of different pictorial cycles, painted from the VI to the XV century, which can be considered masterpieces of European medieval art. This important Cultural Heritage is subject to a severe deterioration due to chemical, physical, mechanical and biological causes often interrelated. The degradation processes have been different also in the small space of the same site and/or of the same church. They are conditioned by petrographic, physical and mechanical characters of the calcareous sandstone: rock cementation degree and its structure and fabric. An important role is played by the micro-climate conditions existing in the different type of grottoes. They are responsible of the important de-cohesion phenomena involving the superficial part of the rock of the caves; of the disfiguring effect connected to physicochemical rock degradation processes (rock decalcification, chocking, dissolution and hydrating of the rock) by means of water oozing from the rock. To the degradation effects contribute also the small but detrimental activity of rock joints. Special attention has to be given to frescoes affected by processes of decalcification and gypsification. The movement, towards the surface, of water rich in carbonates and other salts (such as sulphates, nitrates) arouses patinas and plaques more or less thick enclosing carbon particles and biofilms formed by pervasive algue, musk, lichen and fungi colonies that damage the paintings.
2006
Principali cause del degrado del cospcuo patrimonio artistico ospitato dagli inediamenti ruestri della Puglia / Damiano, Grassi; Salvatore, Grimaldi; Luigia, Sabbatini; Simeone, Vincenzo; Inez Van Der, Werf. - In: GIORNALE DI GEOLOGIA APPLICATA. - ISSN 1826-1256. - 4:(2006), pp. 73-78.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11589/6288
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact