The article investigates, from a total artwork or "Gesamtkunstwerk" point of view, the role of the perceptive significance, and, in particular, the one of the color in Ernesto Basile. It assumes the presence of “ante litteram” basic design processes, in relation with the German origin pure-visibilistic theories of that period, and supports its assumption in a case study: Palazzo Utveggio. The method and the tools of the investigation were based accordingly, by organizing a cross-disciplinary comparison activity between the expertise in design, interior, history and scientific evidence on the decorations, the furniture and the interiors. In this investigation, the scientific redesign turns into a tool able to provide the scientific community for a further study material, like a secondary source, beyond the specific interpretation it provides. The use of the interpretative redesign, as a result of the investigation, originates from the awareness, multi-emhasized by critics, of the central role that the investigation had for Giovanni Filippo Battista Basile as well as for Ernesto as a tool for understanding the creation of forms against any stylistic or imitation temptation.
Il contributo verifica, in un’ottica di opera d’arte totale o “Gesamtkunstwerk”, il ruolo assunto dalle valenze percettive, in particolare il colore, in Ernesto Basile. Si ipotizza la presenza di processi di basic design “ante litteram”, in relazione alle teorie puro visibiliste di matrice tedesca di quel periodo, e se ne verifica la fondatezza in un caso studio: Palazzo Utveggio. Il modo e gli strumenti dell’indagine si sono costruiti di conseguenza, organizzando un’attività di confronto interdisciplinare tra competenze di design, interni, storia e rilievo scientifico sugli apparti decorativi, gli arredi, e gli interni. In quest’analisi il ridisegno scientifico assume infine la valenza di strumento capace di restituire alla comunità scientifica un ulteriore materiale di studio, una sorta di fonte secondaria, oltre la specifica interpretazione qui contenuta. L’uso del ridisegno interpretativo, a seguito del rilievo, nasce inoltre dalla consapevolezza, più volte sottolineata dalla critica, del ruolo centrale che il rilievo occupava, in Giovanni Filippo Battista Basile oltre che in Ernesto, come strumento di comprensione della generazione delle forme contro ogni tentazione stilistica o imitativa.
Colore e identità percettive in Ernesto Basile : così si alterano le apparenze delle superfici / Carullo, Rossana. - STAMPA. - (2017), pp. 114-121. (Intervento presentato al convegno Identity: the colors of project : convegno internazionale tenutosi a Favignana nel 30 giugno - 1 luglio 2017).
Colore e identità percettive in Ernesto Basile : così si alterano le apparenze delle superfici
Carullo Rossana
2017-01-01
Abstract
The article investigates, from a total artwork or "Gesamtkunstwerk" point of view, the role of the perceptive significance, and, in particular, the one of the color in Ernesto Basile. It assumes the presence of “ante litteram” basic design processes, in relation with the German origin pure-visibilistic theories of that period, and supports its assumption in a case study: Palazzo Utveggio. The method and the tools of the investigation were based accordingly, by organizing a cross-disciplinary comparison activity between the expertise in design, interior, history and scientific evidence on the decorations, the furniture and the interiors. In this investigation, the scientific redesign turns into a tool able to provide the scientific community for a further study material, like a secondary source, beyond the specific interpretation it provides. The use of the interpretative redesign, as a result of the investigation, originates from the awareness, multi-emhasized by critics, of the central role that the investigation had for Giovanni Filippo Battista Basile as well as for Ernesto as a tool for understanding the creation of forms against any stylistic or imitation temptation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.