The text focuses on the product design teaching in the methodological amework that classi es the relationship between: human needs interpretation and the dynamics of interaction between man - community / artifact - artifacts / natural environment - built environment. In particular, reference is made to the design of the artifacts in the end-user-centred approach, as it developed om Ulm’s HfG settings, to the disciplinary developments that characterized the declination of the needs and requirement approach in the syllabus of Roberto Perris’s teaching. e artifacts te- aching approach (physical or virtual) is the project experience classi ed as a eld of research that, in terms of knowledge, compares not only with stylistic / formal values, technical / technological factors, settings economic / managerial but also with the experiential aspect, recalling emotional factors that can enhance the end user experience and the same student. e dynamics of digital interactivity of new production systems, in the context of enabling technologies, introduces new ways of transmitting the know-how.
Il testo a ronta il tema dell’insegnamento del design del prodotto nell’ambito metodologico che ha focalizzato il legame esistente tra l’attività progettuale, l’interpretazione dei bisogni dell’uo- mo e le dinamiche d’interazione uomo – comunità, artefatto – artefatti, ambiente naturale – ambiente costruito. In particolare, si fa riferimento al progetto dell’artefatto nella sua concezio- ne incentrata sull’utente nale, così come si è sviluppato a partire dalle impostazioni della HfG di Ulm, sino agli sviluppi disciplinari che hanno caratterizzato la declinazione dell’approccio esigenziale prestazionale nell’ambito dell’insegnamento di Roberto Perris. L’insegnamento del progetto dell’artefatto ( sico o virtuale che sia) assume l’esperienza progettuale quale ambito della ricerca che, sul piano del sapere, si con onta non solo con i valori stilistico/formali, i fattori tecnico/tecnologici, le impostazioni economico/gestionali ma anche con l’aspetto esperienziale, richiamando fattori emozionali, in grado di potenziare l’esperienza dell’utente nale e dello stesso allievo. Le dinamiche d’interattività digitale dei nuovi sistemi di produzione, nel contesto delle tecnologie abilitanti, introducono nuove modalità di trasmissione del saper fare.
La riduzione della complessità e il progetto del prodotto industriale. Il contributo di Roberto Perris / Di Roma, Annalisa - In: Quaderni di Architettura e DesignELETTRONICO. - [s.l], 2018. - ISBN 978-887140-892-7. - pp. 321-333
La riduzione della complessità e il progetto del prodotto industriale. Il contributo di Roberto Perris.
Annalisa Di Roma
2018
Abstract
The text focuses on the product design teaching in the methodological amework that classi es the relationship between: human needs interpretation and the dynamics of interaction between man - community / artifact - artifacts / natural environment - built environment. In particular, reference is made to the design of the artifacts in the end-user-centred approach, as it developed om Ulm’s HfG settings, to the disciplinary developments that characterized the declination of the needs and requirement approach in the syllabus of Roberto Perris’s teaching. e artifacts te- aching approach (physical or virtual) is the project experience classi ed as a eld of research that, in terms of knowledge, compares not only with stylistic / formal values, technical / technological factors, settings economic / managerial but also with the experiential aspect, recalling emotional factors that can enhance the end user experience and the same student. e dynamics of digital interactivity of new production systems, in the context of enabling technologies, introduces new ways of transmitting the know-how.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.