The text focuses on the product design teaching in the methodological amework that classi es the relationship between: human needs interpretation and the dynamics of interaction between man - community / artifact - artifacts / natural environment - built environment. In particular, reference is made to the design of the artifacts in the end-user-centred approach, as it developed om Ulm’s HfG settings, to the disciplinary developments that characterized the declination of the needs and requirement approach in the syllabus of Roberto Perris’s teaching. e artifacts te- aching approach (physical or virtual) is the project experience classi ed as a eld of research that, in terms of knowledge, compares not only with stylistic / formal values, technical / technological factors, settings economic / managerial but also with the experiential aspect, recalling emotional factors that can enhance the end user experience and the same student. e dynamics of digital interactivity of new production systems, in the context of enabling technologies, introduces new ways of transmitting the know-how.
Il testo a ronta il tema dell’insegnamento del design del prodotto nell’ambito metodologico che ha focalizzato il legame esistente tra l’attività progettuale, l’interpretazione dei bisogni dell’uo- mo e le dinamiche d’interazione uomo – comunità, artefatto – artefatti, ambiente naturale – ambiente costruito. In particolare, si fa riferimento al progetto dell’artefatto nella sua concezio- ne incentrata sull’utente nale, così come si è sviluppato a partire dalle impostazioni della HfG di Ulm, sino agli sviluppi disciplinari che hanno caratterizzato la declinazione dell’approccio esigenziale prestazionale nell’ambito dell’insegnamento di Roberto Perris. L’insegnamento del progetto dell’artefatto ( sico o virtuale che sia) assume l’esperienza progettuale quale ambito della ricerca che, sul piano del sapere, si con onta non solo con i valori stilistico/formali, i fattori tecnico/tecnologici, le impostazioni economico/gestionali ma anche con l’aspetto esperienziale, richiamando fattori emozionali, in grado di potenziare l’esperienza dell’utente nale e dello stesso allievo. Le dinamiche d’interattività digitale dei nuovi sistemi di produzione, nel contesto delle tecnologie abilitanti, introducono nuove modalità di trasmissione del saper fare.
La riduzione della complessità e il progetto del prodotto industriale. Il contributo di Roberto Perris / Di Roma, Annalisa - In: Quaderni di Architettura e DesignELETTRONICO. - [s.l], 2018. - ISBN 978-887140-892-7. - pp. 321-333
La riduzione della complessità e il progetto del prodotto industriale. Il contributo di Roberto Perris.
Annalisa Di Roma
2018-01-01
Abstract
The text focuses on the product design teaching in the methodological amework that classi es the relationship between: human needs interpretation and the dynamics of interaction between man - community / artifact - artifacts / natural environment - built environment. In particular, reference is made to the design of the artifacts in the end-user-centred approach, as it developed om Ulm’s HfG settings, to the disciplinary developments that characterized the declination of the needs and requirement approach in the syllabus of Roberto Perris’s teaching. e artifacts te- aching approach (physical or virtual) is the project experience classi ed as a eld of research that, in terms of knowledge, compares not only with stylistic / formal values, technical / technological factors, settings economic / managerial but also with the experiential aspect, recalling emotional factors that can enhance the end user experience and the same student. e dynamics of digital interactivity of new production systems, in the context of enabling technologies, introduces new ways of transmitting the know-how.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.