The paper deals with the runoff from porous friction courses. First of all it presents and discusses the mathematical models used for the study. Afterwards some mathematical relationships useful for design purposes are presented. Depending on the configurations of the pavement edges, they provide the maximum flow path length of the rain water needed to avoid the surface runoff. This is a function of the porous friction course thickness, of its permeability, of the road section inclination and of the rainfall intensity. In case of the presence of sub-drains, these relationships provide their spacing. Based on the results of the theoretical and experimental investigations, some final remarks are also given
La memoria affronta il problema del drenaggio delle acque meteoriche dai manti d’usura drenanti. Essa innanzitutto illustra e discute i modelli matematici utilizzati nello studio. Successivamente vengono presentate delle relazioni matematiche utili per la progettazione. A seconda delle diverse configurazioni dei cigli della pavimentazione, esse forniscono il valore della massima lunghezza del percorso di scolo delle acque meteoriche perché non si abbia ruscellamento superficiale. Questa risulta essere una funzione dello spessore del manto d’usura drenante, della sua permeabilità, della pendenza della strada e della intensità di pioggia. Nel caso di presenza di dreni sottosuperficiali, tali relazioni servono anche a definirne il passo. La memoria termina con alcune considerazioni finali sui risultati delle indagini teoriche e sperimentali svolte
Criteri Progettuali per il Dimensionamento dei Manti d’Usura Drenanti / Ranieri, Vittorio. - 1:(2006). (Intervento presentato al convegno Manutenzione e adeguamento delle strade esistenti tenutosi a Cosenza nel 20-22 settembre 2006).
Criteri Progettuali per il Dimensionamento dei Manti d’Usura Drenanti
RANIERI, Vittorio
2006-01-01
Abstract
The paper deals with the runoff from porous friction courses. First of all it presents and discusses the mathematical models used for the study. Afterwards some mathematical relationships useful for design purposes are presented. Depending on the configurations of the pavement edges, they provide the maximum flow path length of the rain water needed to avoid the surface runoff. This is a function of the porous friction course thickness, of its permeability, of the road section inclination and of the rainfall intensity. In case of the presence of sub-drains, these relationships provide their spacing. Based on the results of the theoretical and experimental investigations, some final remarks are also givenI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.