At Kos, after the earthquake in 142 AD that destroyed many of the monuments of the ancient town, the north sector of the agora was deeply transformed, demolishing a section of the 4th cent. BC fortification wall and realizing an impressive entrance between the harbour and the civic centre; in that occasion, a new propylon with a hexastyle Corinthian front was realized, raised on a terrace accessible by a monumental staircase. The transformation, in addition to ensuring a better connection between the mercantile area of the port and the central agora, was clearly intended at increasing the impressive impact that the image of the Imperial Kos would have exercised upon arrival at the port. Starting from the example of Kos, the paper will then mark the fil rouge that ties together other similar achievements in the Imperial port cities of Mediterranean, such as the monumental Tetrapylon at the entrance to the port of Rhodes or the temple of Rome and Augustus in a dominant position in the port of Caesarea Maritima, without neglecting similar interventions in North African port cities such as Lepcis Magna and Oea. The aim is to define, retracing the Steven Tuck’s line of research on the Port of Trajan at Ostia and at Lepcis Magna, the possible official propaganda intent underlying the construction of these impressive architectures.

A Kos, dopo il terremoto del 142 d.C. che distrusse molti dei monumenti della città ellenistico-romana, il settore nord dell’agorà venne profondamente trasformato, demolendo un tratto delle mura di cinta di IV sec. a.C. e costruendo un ingresso monumentale sul porto, un nuovo propileo con fronte esastila di ordine corinzio, sollevato su una terrazza accessibile da una monumentale scalinata. La trasformazione, oltre a garantire un migliore collegamento tra l’area emporica portuale e il centro civico, era chiaramente finalizzata ad incrementare il suggestivo impatto che l’immagine della Kos imperiale avrebbe esercitato all’arrivo nel porto. Il contributo intende quindi tracciare, a partire dall’esempio di Kos, il fil rouge che lega tra loro altre analoghe realizzazioni di età imperiale in città portuali del Mediterraneo, come il monumentale tetrapilo all’ingresso del porto di Rodi o il tempio di Roma e Augusto in posizione dominante nel porto di Caesarea Maritima, senza trascurare simili interventi nelle città portuali nord-africane come Leptis Magna e Oea, allo scopo di definire, ripercorrendo una linea di ricerca di Steven Tuck sul Porto di Traiano ad Ostia e la stessa Leptis, il possibile intento di propaganda ufficiale sotteso alla costruzione di queste scenografiche architetture.

Monumentalizzare l'accesso alla città dal mare. Fronti di età imperiale nelle città portuali del Mediterraneo / Livadiotti, Monica. - STAMPA. - 11:(2018), pp. 281-302. (Intervento presentato al convegno Theatroeideis. L'immagine della città, la città delle immagini tenutosi a Bari, Politecnico, Dipartimento DICAR nel 15-19 giugno 2016).

Monumentalizzare l'accesso alla città dal mare. Fronti di età imperiale nelle città portuali del Mediterraneo

Livadiotti, Monica
Writing – Original Draft Preparation
2018-01-01

Abstract

At Kos, after the earthquake in 142 AD that destroyed many of the monuments of the ancient town, the north sector of the agora was deeply transformed, demolishing a section of the 4th cent. BC fortification wall and realizing an impressive entrance between the harbour and the civic centre; in that occasion, a new propylon with a hexastyle Corinthian front was realized, raised on a terrace accessible by a monumental staircase. The transformation, in addition to ensuring a better connection between the mercantile area of the port and the central agora, was clearly intended at increasing the impressive impact that the image of the Imperial Kos would have exercised upon arrival at the port. Starting from the example of Kos, the paper will then mark the fil rouge that ties together other similar achievements in the Imperial port cities of Mediterranean, such as the monumental Tetrapylon at the entrance to the port of Rhodes or the temple of Rome and Augustus in a dominant position in the port of Caesarea Maritima, without neglecting similar interventions in North African port cities such as Lepcis Magna and Oea. The aim is to define, retracing the Steven Tuck’s line of research on the Port of Trajan at Ostia and at Lepcis Magna, the possible official propaganda intent underlying the construction of these impressive architectures.
2018
Theatroeideis. L'immagine della città, la città delle immagini
978-88-7140-903-0
Monumentalizzare l'accesso alla città dal mare. Fronti di età imperiale nelle città portuali del Mediterraneo / Livadiotti, Monica. - STAMPA. - 11:(2018), pp. 281-302. (Intervento presentato al convegno Theatroeideis. L'immagine della città, la città delle immagini tenutosi a Bari, Politecnico, Dipartimento DICAR nel 15-19 giugno 2016).
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11589/176406
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