The urban transformations which characterizes the transition from ancient to modern city between the XVIII and XIX centuries are visually reflected through new methods of representation. The case of Bari is emblematic of this shift. The walled medieval town of seventeenth and eighteenth centuries, characterized by narrow winding streets occasionally opening into squares, faces the compact and geometrical system of Enlightenment age designed by Gimma in the first decade of the nineteenth century. From the bird’s eye view of the 17th century which in a single glance incorporates an imprecise forma urbis enclosed within walls highlighted by the major buildings, there is a switch to the drafting of the new urban plan based on topographic maps of modern concept. The birth of the Murat village in 1813 will have the southern walls front demolished and replaced by the palaziata of the new Ferdinandeo course , which will completely close to sight the medieval town. From this moment the perception – and therefore the representation of the city – will definitely change
Le trasformazioni urbane che segnano il passaggio dalla città antica a quella moderna tra XVIII e XIX secolo si concretizzano visivamente attraverso nuovi metodi di rappresentazione. Il caso di Bari è emblematico di questo passaggio. Alla città murata medievale, caratterizzata da strade strette e tortuose in cui si aprono di tanto in tanto piazze sei-settecentesche, fa fronte il compatto e geometrico impianto illuminista disegnato dall’architetto Gimma nel primo decennio del XIX secolo. Si passa dalle settecentesche vedute a volo d’uccello, che riprendono in un unico colpo d’occhio una imprecisa forma urbis racchiusa nelle mura con evidenziati i maggiori edifici, alla redazione del nuovo piano urbanistico sulla base di mappe topografiche di concezione moderna. La nascita del Borgo Murattiano nel 1813 vedrà l’abbattimento del fronte sud delle mura sostituito dalla palaziata del nuovo Corso Ferdinandeo che chiuderà completamente alla vista la città medievale. Da ora in poi la percezione, e quindi la rappresentazione, della città cambierà definitivamente.
Città chiuse, città aperte. L’abbattimento delle mura e lo sviluppo urbano nell’iconografia di Bari in età moderna / Perfido, Paolo. - CD-ROM. - 6:(2014), pp. 543-552. (Intervento presentato al convegno VI Convegno Internazionale di Studi CIRICE 2014 tenutosi a Napoli nel 13-15 marzo 2014).
Città chiuse, città aperte. L’abbattimento delle mura e lo sviluppo urbano nell’iconografia di Bari in età moderna
Perfido, Paolo
2014-01-01
Abstract
The urban transformations which characterizes the transition from ancient to modern city between the XVIII and XIX centuries are visually reflected through new methods of representation. The case of Bari is emblematic of this shift. The walled medieval town of seventeenth and eighteenth centuries, characterized by narrow winding streets occasionally opening into squares, faces the compact and geometrical system of Enlightenment age designed by Gimma in the first decade of the nineteenth century. From the bird’s eye view of the 17th century which in a single glance incorporates an imprecise forma urbis enclosed within walls highlighted by the major buildings, there is a switch to the drafting of the new urban plan based on topographic maps of modern concept. The birth of the Murat village in 1813 will have the southern walls front demolished and replaced by the palaziata of the new Ferdinandeo course , which will completely close to sight the medieval town. From this moment the perception – and therefore the representation of the city – will definitely changeI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.