The teaching of architecture and the education of architects has today particularly signi cant connotations because they update a topic that cyclically characterises the academic and the ar- chitectural journals’ debates by proposing under a pedagogical point of view new relationships between architectural design and speci c disciplinary istances. e importance of quality control in architecture takes us to examine the processes enabling and regulating the transfer of knowle- dge. e long and solid pedagogical experience in the School of Barcelona becomes particularly interesting to understand the mechanisms involving these questions because it o ers speci c in- terpretative guidelines to the topic of disciplinary teaching in a board socio-cultural overview. From the didactic experience of J.L. Sert at the Harvard Design School to the cultural renewal made by Manuel de Solà Morales and passing through the Milanese and Venetian in uence in the Sixties, this paper reviews the milestones of an evolving path outlining the actual educational orientations of the School of Architecture of Barcelona in its transdisciplinary and social-dialo- gical character.

L’insegnamento dell’architettura e l’educazione dell’architetto acquisiscono oggi connotazioni particolarmente signi cative poiché attualizzano un tema che ciclicamente caratterizza i dibat- titi accademici e delle riviste di settore, proponendo in chiave pedagogica nuovi rapporti tra pro- getto architettonico e speci che istanze disciplinari. Il controllo della qualità culturale dell’ar- chitettura obbliga ad interrogarsi sui processi che consentono e che regolano il trasferimento della conoscenza. La lunga e consolidata esperienza pedagogica della Scuola di Barcellona risulta particolarmente interessante per comprendere i meccanismi legati a questi interrogativi perché o re peculiari declinazioni interpretative al tema dell’insegnamento disciplinare in un’ampia visione socio-culturale. Dall’esperienza didattica di J.L. Sert all’Harvard Design School no al rinnovamento operato da Manuel de Solà Morales e passando attraverso l’in uenza milanese e veneziana degli anni Sessanta, il presente articolo ripercorrere le tappe principali di un percorso evolutivo delineando gli attuali orientamenti didattici della Scuola di Architettura di Barcello- na nel suo carattere transdisciplinare e dialogico-sociale.

Da J.L. Sert a M. de Solà Morales. L’insegnamento dell’architettura nella Scuola di Barcellona tra analogia, poetica e dialogia multidisciplinare / Bagnato, Vincenzo Paolo. - In: QUAD. - ISSN 2611-4437. - STAMPA. - 1:(2018), pp. 203-220.

Da J.L. Sert a M. de Solà Morales. L’insegnamento dell’architettura nella Scuola di Barcellona tra analogia, poetica e dialogia multidisciplinare

Bagnato, Vincenzo Paolo
2018-01-01

Abstract

The teaching of architecture and the education of architects has today particularly signi cant connotations because they update a topic that cyclically characterises the academic and the ar- chitectural journals’ debates by proposing under a pedagogical point of view new relationships between architectural design and speci c disciplinary istances. e importance of quality control in architecture takes us to examine the processes enabling and regulating the transfer of knowle- dge. e long and solid pedagogical experience in the School of Barcelona becomes particularly interesting to understand the mechanisms involving these questions because it o ers speci c in- terpretative guidelines to the topic of disciplinary teaching in a board socio-cultural overview. From the didactic experience of J.L. Sert at the Harvard Design School to the cultural renewal made by Manuel de Solà Morales and passing through the Milanese and Venetian in uence in the Sixties, this paper reviews the milestones of an evolving path outlining the actual educational orientations of the School of Architecture of Barcelona in its transdisciplinary and social-dialo- gical character.
2018
Da J.L. Sert a M. de Solà Morales. L’insegnamento dell’architettura nella Scuola di Barcellona tra analogia, poetica e dialogia multidisciplinare / Bagnato, Vincenzo Paolo. - In: QUAD. - ISSN 2611-4437. - STAMPA. - 1:(2018), pp. 203-220.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11589/193011
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact