The essay tries to place itself in the wake of those writings that, with a critical spirit, intend to investigate the relationship between the project and the archaeological site / context. With respect to the project experiences that characterized the debate on the "theme" (most of which legitimized by the search for an intentionality that pursues the path of "coherence" or "dissonance" with respect to "physical testimony"), the project - here read and critically interpreted - it is located within a territory that is in itself "witness" to important archaeological events, up to the point of not "legitimizing" itself on the basis of a pure presence of facts - precisely historicized and identified -, but rather compared to a large-scale work, the "landscape", assimilable to a "principle" that regulates the laws of appearance: the aesthetics. A dimension around which the "cogito idea" of Renato Rizzi is condensed.

Il saggio tenta di collocarsi nel solco di quegli scritti che, con spirito critico, intendono indagare il rapporto tra progetto e sito/contesto archeologico. Rispetto alle esperienze progettuali che hanno caratterizzato il dibattito sul "tema" (la maggior parte delle quali legittimate dalla ricerca di una intenzionalità che persegue la strada della "coerenza" o della "dissonanza" rispetto alla "testimonianza fisica"), il progetto - qui letto e interpretato criticamente - si trova all'interno di un territorio che è di per sé “testimone” di importanti eventi archeologici, al punto da non "legittimarsi" sulla base di una pura presenza di fatti - precisamente storicizzati ed identificati -, ma piuttosto rispetto a un'opera su larga scala, il paesaggio, assimilabile a un “principio” che regola le leggi dell'apparire: l'estetica. Una dimensione attorno alla quale si condensa l'idea cogito di Renato Rizzi.

Renato Rizzi. Pensare architettura e la forma delle cose. Il potenziale estetico del substrato / Scardigno, Nicola. - In: U+D, URBANFORM AND DESIGN. - ISSN 2384-9207. - ELETTRONICO. - VII:13(2020), pp. 100-105.

Renato Rizzi. Pensare architettura e la forma delle cose. Il potenziale estetico del substrato

Nicola Scardigno
2020-01-01

Abstract

The essay tries to place itself in the wake of those writings that, with a critical spirit, intend to investigate the relationship between the project and the archaeological site / context. With respect to the project experiences that characterized the debate on the "theme" (most of which legitimized by the search for an intentionality that pursues the path of "coherence" or "dissonance" with respect to "physical testimony"), the project - here read and critically interpreted - it is located within a territory that is in itself "witness" to important archaeological events, up to the point of not "legitimizing" itself on the basis of a pure presence of facts - precisely historicized and identified -, but rather compared to a large-scale work, the "landscape", assimilable to a "principle" that regulates the laws of appearance: the aesthetics. A dimension around which the "cogito idea" of Renato Rizzi is condensed.
2020
Renato Rizzi. Pensare architettura e la forma delle cose. Il potenziale estetico del substrato / Scardigno, Nicola. - In: U+D, URBANFORM AND DESIGN. - ISSN 2384-9207. - ELETTRONICO. - VII:13(2020), pp. 100-105.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
paper.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 9.96 MB
Formato Adobe PDF
9.96 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11589/199350
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact