The paper aims to examine the relationship between musical notation, as it evolves in the musical scores of the second half of the twentieth century (in particular electronic and aleatory music) and architecture design, to be concerned as a container for listening, finding in this process a physiogno-mic nature of conformity.The research is corroborated by the theoretical writings of composers who since the 50s have tried to justify their own research, at the same time offering an autoptic documentary picture.Study of musical scores of the twentieth century and comparison with spaces for music of the se-cond half of the twentieth century.Recognition of a reciprocity between musical notation and architecture, in which the common de-nominator is representation, which, through contemporary scores, attempts to combine musical anticipation with spatial prefiguration, in a kind of theoretically relevant synesthesia, as it abandons the sensorial and aesthetic results for the benefit of the theoretical and conceptual ones
Il paper ipotizza una relazione tra la notazione musicale, così come evolve nelle partiture della se-conda metà del Novecento (in particolare quelle della musica elettronica e aleatoria) e progetti di architetture ipotizzate come contenitori per il loro ascolto, riscontrando in questo processo una natura di rispondenza fisiognomica.L’indagine risulta corroborata dagli scritti teorici di compositori che dagli anni ’50 in avanti hanno tentato di giustificare la propria ricerca, offrendo peraltro un quadro documentaristico autoptico.Studio delle partiture musicali del Novecento e raffronto con spazi per la musica della seconda metà del XX secolo.Constatazione di una reciprocità tra notazione musicale e architettura, in cui il comune denominatore è la rappresentazione, che, attraverso le partiture contemporanee, tenta di coniugare all’anticipazione acustico-musicale, la prefigurazione spaziale, in una sorta di sinestesia teoricamente rilevante, in quan-to abbandona gli esiti sensoriali ed estetici, a favore di quelli teorici e concettuali
Archi-partiture. Sperimentazioni e corrispondenze fisiognomiche tra notazione musicale e architettura teatrale nel ‘900 / Centineo, Santi. - STAMPA. - (2020), pp. 1045-1062. (Intervento presentato al convegno 42. Convegno Internazionale dei Docenti delle Discipline della Rappresentazione, Congresso della Unione Italiana per il Disegno tenutosi a Reggio Calabria; Messina nel 17-19 settembre 2020) [10.3280/oa-548.59].
Archi-partiture. Sperimentazioni e corrispondenze fisiognomiche tra notazione musicale e architettura teatrale nel ‘900
Santi Centineo
2020-01-01
Abstract
The paper aims to examine the relationship between musical notation, as it evolves in the musical scores of the second half of the twentieth century (in particular electronic and aleatory music) and architecture design, to be concerned as a container for listening, finding in this process a physiogno-mic nature of conformity.The research is corroborated by the theoretical writings of composers who since the 50s have tried to justify their own research, at the same time offering an autoptic documentary picture.Study of musical scores of the twentieth century and comparison with spaces for music of the se-cond half of the twentieth century.Recognition of a reciprocity between musical notation and architecture, in which the common de-nominator is representation, which, through contemporary scores, attempts to combine musical anticipation with spatial prefiguration, in a kind of theoretically relevant synesthesia, as it abandons the sensorial and aesthetic results for the benefit of the theoretical and conceptual onesFile | Dimensione | Formato | |
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