Followig the World War II, the training of architects in Italian universities was strongly conditioned by the political and cultural climate of the entire country. Starting in the fifties, due to the commitment of some young left-wing students, the didactic developed in the direction of identifying a different intellectual status of the architect and in dialectical contrast with the dimension of professionalism. This season was oriented towards the search for a new theoretical dimension aimed at the formulation of a hypothesis for re-reading the experiences of the Modern Movement in the light of a new synthesis between history, local traditions and the role of the architect in society. The training project and the unraveling of the cultural experiences of this group should be considered in the point of view of a collective biography and in the one of the commitment of the individual authors too; among these the individual story of Aldo Rossi assumes particular characteristics both with respect to the ability to construct his own cultural references outside the official courses of the Polytechnic of Milan, and with reference to his vocation to propose a new paradigm for the architect’s education.
Negli anni del secondo dopoguerra la formazione degli architetti negli atenei italiani è fortemente condizionata dal clima politico e culturale dell’intero Paese. A partire dagli anni Cinquanta, grazie all’impegno di alcuni giovani studenti di sinistra, la didattica nelle facoltà si svilupperà nella direzione dell’identificazione di un diverso statuto intellettuale dell’architetto ed in contrapposizione dialettica con la dimensione del professionismo. Questa stagione sarà orientata verso la ricerca di una nuova dimensione teorica e rivolta alla formulazione di una ipotesi di rilettura delle esperienze del Movimento Moderno alla luce di una nuova sintesi tra la storia, le tradizioni locali e il ruolo dell’architetto nella società. Il progetto formativo e il dipanarsi dei percorsi culturali di questo gruppo va considerato sia in ragione di una biografia collettiva sia rispetto all’impegno peculiare dei singoli autori; tra questi la vicenda individuale di Aldo Rossi assume caratteri peculiari sia rispetto alla capacità di costruirsi i propri riferimenti culturali al di fuori dei corsi ufficiali del Politecnico di Milano, sia in riferimento alla sua vocazione a proporre un nuovo paradigma per la formazione dell’architetto.
La cultura comunista e la formazione del nuovo architetto negli anni Sessanta. Alcune considerazioni a margine di uno scritto inedito di Aldo Rossi / Labalestra, Antonio - In: QuAD, Quaderni di Architettura e Design / gian paolo consoli. - ELETTRONICO. - Roma : Edizioni Quasar, 2019. - ISBN 9788854910072. - pp. 53-73
La cultura comunista e la formazione del nuovo architetto negli anni Sessanta. Alcune considerazioni a margine di uno scritto inedito di Aldo Rossi.
antonio labalestra
2019-01-01
Abstract
Followig the World War II, the training of architects in Italian universities was strongly conditioned by the political and cultural climate of the entire country. Starting in the fifties, due to the commitment of some young left-wing students, the didactic developed in the direction of identifying a different intellectual status of the architect and in dialectical contrast with the dimension of professionalism. This season was oriented towards the search for a new theoretical dimension aimed at the formulation of a hypothesis for re-reading the experiences of the Modern Movement in the light of a new synthesis between history, local traditions and the role of the architect in society. The training project and the unraveling of the cultural experiences of this group should be considered in the point of view of a collective biography and in the one of the commitment of the individual authors too; among these the individual story of Aldo Rossi assumes particular characteristics both with respect to the ability to construct his own cultural references outside the official courses of the Polytechnic of Milan, and with reference to his vocation to propose a new paradigm for the architect’s education.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.