The present contribution describes the research work to catalogue and study that system of objects, multiples and mass-produced, to which Munari gave the name Travel Sculptures, which he created from 1958 onwards in a constant and tireless search for a balance between form and meaning, between utility and aesthetic function, between art and design. In the taxonomic reading of the master’s production and above all through the decoding operations performed by the drawing, the sculptures appear to be objects that revolutionise the way of looking at things: based on the ‘co-presence of variants’, what is observed is not a single subjective and definitive image, but a multitude of images in continuous variation; not a single form but a series of forms in movement. Through the operations of interpretation of the approximately 40 sculptures, traced through research in the multi-source literature, which shows their strong critical historical impact, they have been redesigned and decoded through an actual survey carried out on the images collected and catalogued according to chronological criteria, referring to material, size, etc. As will be seen, the design of the artefacts is crossed by the multiple dynamics of observation and use, by the relationship with space, by the action of opening and closing, by the discontinuity of the material, by light and shadows, by movement and stillness, restoring a particular language that is never monotonous, at times ambiguous and discordant, variegated, that in the graphic sign seeks its state of stillness.

Il presente contributo descrivere il lavoro di ricerca per catalogare e studiare quel sistema di oggetti, multipli e prodotti in serie, a cui Munari attribuisce il nome di Sculture da viaggio che a partire dal 1958 realizza in una costante e instancabile ricerca di equilibrio tra forma e significato, tra utilità e funzione estetica, tra arte e design. Nella lettura tassonomica della produzione del maestro e soprattutto attraverso le operazioni di decodifica operata dal disegno, le sculture appaiono oggetti che rivoluzionano il modo di guardare alle cose: fondati sulla “compresenza delle varianti”, ciò che si osserva non è una sola immagine soggettiva e definitiva, ma una moltitudine di immagini in continua variazione; non una forma unica ma una serie di forme in movimento. Attraverso le operazioni di interpretazione delle circa 40 sculture, rintracciate attraverso la ricerca nella letteratura multi-fonte, che ne mostra il forte impatto storico critico, esse sono state ridisegnate e decodificate attraverso un vero e proprio rilievo operato sulle immagini raccolte e catalogate secondo criteri cronologici, riferiti al materiale, alle dimensioni, ecc. Come si vedrà il disegno degli artefatti si lascia attraversare dalle molteplici dinamiche di osservazione e d’uso, dalla relazione con lo spazio, dalla azione di apertura e chiusura, dalla discontinuità della materia, dalla luce e dalle ombre, dal movimento e dalla quiete, restituendo un particolare linguaggio mai monotono, a volte ambiguo e discordante, variegato, che nel segno grafico cerca il suo stato di quiete.

Il disegno degli oggetti ad alta funzione estetica. Le sculture da viaggio di Bruno Munari, un lessico inquieto = The Drawing of Objects with a High Aesthetic Function. Bruno Munari’s Travel Sculptures, a Restless Lexicon / Castagnolo, Valentina; Maiorano, Anna Christiana. - In: DISEGNO. - ISSN 2533-2899. - ELETTRONICO. - 16:(2025), pp. 187-198. [10.26375/disegno.16.2025.19]

Il disegno degli oggetti ad alta funzione estetica. Le sculture da viaggio di Bruno Munari, un lessico inquieto = The Drawing of Objects with a High Aesthetic Function. Bruno Munari’s Travel Sculptures, a Restless Lexicon

Valentina Castagnolo;Anna Christiana Maiorano
2025

Abstract

The present contribution describes the research work to catalogue and study that system of objects, multiples and mass-produced, to which Munari gave the name Travel Sculptures, which he created from 1958 onwards in a constant and tireless search for a balance between form and meaning, between utility and aesthetic function, between art and design. In the taxonomic reading of the master’s production and above all through the decoding operations performed by the drawing, the sculptures appear to be objects that revolutionise the way of looking at things: based on the ‘co-presence of variants’, what is observed is not a single subjective and definitive image, but a multitude of images in continuous variation; not a single form but a series of forms in movement. Through the operations of interpretation of the approximately 40 sculptures, traced through research in the multi-source literature, which shows their strong critical historical impact, they have been redesigned and decoded through an actual survey carried out on the images collected and catalogued according to chronological criteria, referring to material, size, etc. As will be seen, the design of the artefacts is crossed by the multiple dynamics of observation and use, by the relationship with space, by the action of opening and closing, by the discontinuity of the material, by light and shadows, by movement and stillness, restoring a particular language that is never monotonous, at times ambiguous and discordant, variegated, that in the graphic sign seeks its state of stillness.
2025
Il disegno degli oggetti ad alta funzione estetica. Le sculture da viaggio di Bruno Munari, un lessico inquieto = The Drawing of Objects with a High Aesthetic Function. Bruno Munari’s Travel Sculptures, a Restless Lexicon / Castagnolo, Valentina; Maiorano, Anna Christiana. - In: DISEGNO. - ISSN 2533-2899. - ELETTRONICO. - 16:(2025), pp. 187-198. [10.26375/disegno.16.2025.19]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2025_Il_disegno_degli_oggetti_ad_alta_funzione_estetica_pdfeditoriale.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 2 MB
Formato Adobe PDF
2 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11589/290221
Citazioni
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact