The essay refers to the relationship between urban and ground forms: its issue is the one of the cities that establish a direct visual and spatial relationship with the natural landscape of the ravines, erosions of fluvial origin that impacted the territory of Puglia and Lucania. These represent entirely themselves, as a single element of finished form as their topological characters are in close relation with the topography of the site. Their formal structure is due to two settlement models each capable of expressing a different relationship with the orographic form: the ‘city of plateau’ and ‘theatroids city’. Laterza is the ‘city of plateau’, built on the summit of a relief internal in the space of the ravine, convex and with a measure exactly corresponding ti the form of the promontory of which constitutes its completion. This translates the circling of the ravine around itself appearing as an island-city that establishes a relationship of radiation of urban space inside the ravine. Matera is the ‘theatroids city’, located on the concave side of the ravine, of which it interprets its space by building itself as a ‘inhabited cavea’ oriented toward a center, represented by the cathedral. Around the latter the city builds a punctual system of benchmarks and a complex of squares that organically concludes the city and the space of the ravine.
Il saggio fa riferimento al rapporto tra le forme urbane e quelle della terra e ha come tema quello delle città che stabiliscono un rapporto visivo e spaziale diretto con il paesaggio naturale delle gravine, erosioni di origine fluviale che hanno inciso il territorio pugliese e lucano. Queste tendono a rappresentarsi interamente come un unico elemento di forma finita in quanto i loro caratteri topologici sono in stretta relazione con la topografia del sito. La loro struttura formale è riconducibile a due modelli insediativi ognuno in grado di esprimere un diverso rapporto con la forma orografica: la città di acrocoro e la città teatroide. Laterza rappresenta la città di acrocoro, costruita sulla parte sommitale di un rilevato interno allo spazio della gravina, convessa e di misura esattamente corrispondente alla forma del promontorio di cui ne costituisce il completamento. Questa traduce la circonduzione della gravina attorno a sé stessa mostrandosi come una città-isola che stabilisce una relazione di irradiamento dello spazio urbano all’interno della gravina. Matera rappresenta la città teatroide, situata sul versante concavo della gravina, di cui interpreta la spazio costruendosi come una ‘cavea abitata’ orientata verso il centro costituito dalla cattedrale. Attorno a questa la città costruisce un sistema puntuale di capisaldi e un complesso di piazze-sagrato che conclude organicamente la città e lo spazio della gravina.
Città nella terra. Laterza e Matera / Montemurro, Michele; Nitti, Antonio (THIASOS MONOGRAFIE). - In: Theatroeideis. L'immagine della città, la città delle immagini, Atti del Convegno Internazionale, Bari, 15-19 giugno 2016. Volume IV : L'immagine della città dal '900 ad oggi / [a cura di] M. Livadiotti, R. Belli Pasqua, L. M. Caliò, G. Martines. - STAMPA. - Roma : Quasar, 2018. - ISBN 978-88-7140-907-8. - pp. 329-342
Città nella terra. Laterza e Matera
Michele Montemurro;Antonio Nitti
2018-01-01
Abstract
The essay refers to the relationship between urban and ground forms: its issue is the one of the cities that establish a direct visual and spatial relationship with the natural landscape of the ravines, erosions of fluvial origin that impacted the territory of Puglia and Lucania. These represent entirely themselves, as a single element of finished form as their topological characters are in close relation with the topography of the site. Their formal structure is due to two settlement models each capable of expressing a different relationship with the orographic form: the ‘city of plateau’ and ‘theatroids city’. Laterza is the ‘city of plateau’, built on the summit of a relief internal in the space of the ravine, convex and with a measure exactly corresponding ti the form of the promontory of which constitutes its completion. This translates the circling of the ravine around itself appearing as an island-city that establishes a relationship of radiation of urban space inside the ravine. Matera is the ‘theatroids city’, located on the concave side of the ravine, of which it interprets its space by building itself as a ‘inhabited cavea’ oriented toward a center, represented by the cathedral. Around the latter the city builds a punctual system of benchmarks and a complex of squares that organically concludes the city and the space of the ravine.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.