Digital tools have considerably expanded the possibilities of managing transformation and architectural construction projects, offering the opportunity to obtain virtual models that can also approximate projects behaviour before the construction step. The new digital frontiers, however, do not stop at predicting what will be, as they enter the construction process: in the digital fabrication era, the role of architects and designers takes on the new and unprecedented responsibility of the constructive processuality, more and more governed by the machines, that is invoked in the CAM, the Computer Aided Machine, the process that leads the designed forms towards their realization passing from the definition of the production systems and equipment, to the definition of all the parameters in relation to the material and tools to be used. Which training course will allow future architects to be ready for such work scenarios? The paper develops the previously defined theme also through the description of experiences carried out within the degree course in Architecture of the Polytechnic University of Bari. Project work was integrated with an intense laboratory activity carried out in different locations and more recently at the FabLab Poliba, the Digital Manufacturing Laboratory of the Polytechnic University of Bar
Gli strumenti digitali hanno ampliato notevolmente le possibilità di gestione del progetto di trasformazione e costruzione architettonica, offrendo l’opportunità di ottenere modelli virtuali in grado di approssimare anche il comportamento del progetto pri- ma della fase realizzativa vera e propria. Le nuove frontiere del digitale, tuttavia, non si fermano alla previsione di quello che sarà, ma si spingono all’interno del processo di costruzione: nell’era della digital fabrication il ruolo dell’architetto e del progettista assume una nuova ed inedita responsabilità, quella della processualità costruttiva, sempre più governata dalle macchine, che si invera nel CAM, il Computer Aided Machine, quel processo che conduce le forme progettate verso la loro realizzazione passando dalla definizione dei sistemi e delle attrezzature di produzione, alla definizione di tutti i parametri in relazione al materiale e agli utensili impiegati. Quale percorso formativo consentirà ai futuri architetti di essere pronti a tali scenari di lavoro? Il paper sviluppa il tema precedentemente definito anche mediante la descrizione di esperienze realizzate all’interno del Corso di Laurea in Architettura del Politecnico di Bari. Il lavoro di progetto è stato integrato con un’intensa attività di laboratorio svolta in diverse sedi e più recentemente presso il FabLab Poliba, il Laboratorio di Fabbricazione digitale del Politecnico di Bari.
Formare per trasformare. Il progetto architettonico dal CAD al CAM = Training for Evolving. The Architectural Project from CAD to CAM / Parisi, Nicola. - In: IN BO. - ISSN 2036-1602. - ELETTRONICO. - 11:5(2020), pp. 44-59. [10.6092/issn.2036-1602/9064]
Formare per trasformare. Il progetto architettonico dal CAD al CAM = Training for Evolving. The Architectural Project from CAD to CAM
Nicola Parisi
2020-01-01
Abstract
Digital tools have considerably expanded the possibilities of managing transformation and architectural construction projects, offering the opportunity to obtain virtual models that can also approximate projects behaviour before the construction step. The new digital frontiers, however, do not stop at predicting what will be, as they enter the construction process: in the digital fabrication era, the role of architects and designers takes on the new and unprecedented responsibility of the constructive processuality, more and more governed by the machines, that is invoked in the CAM, the Computer Aided Machine, the process that leads the designed forms towards their realization passing from the definition of the production systems and equipment, to the definition of all the parameters in relation to the material and tools to be used. Which training course will allow future architects to be ready for such work scenarios? The paper develops the previously defined theme also through the description of experiences carried out within the degree course in Architecture of the Polytechnic University of Bari. Project work was integrated with an intense laboratory activity carried out in different locations and more recently at the FabLab Poliba, the Digital Manufacturing Laboratory of the Polytechnic University of BarFile | Dimensione | Formato | |
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