If a ‘geo–graphy’ exists as a graphic representation of the Earth’s places, can it equally exist to express the representation of its phenomena? Considering the sequence of ‘contemporary places’ as coexistence of highly complex interacting scenarios, the question arises on what methods, what languages and what tools can be valid for possible visual restitution. Although a map is not equivalent to the duplicate of the territory it represents, able to understand the complexity of the communicative architecture of its system (Korzybski, in Mori 2014), it is nevertheless the reading model that allows to catch different aspects, matching the multiple levels of understanding of the system itself (Licata 2008). The graphic model in cartographic key is unicum representative, therefore, not only of the objectivity of the place, but also of its transformations in the course of history (Purini 1985), whose variables progressively broken down, interpreted and ‘re–configured’ make the map a designed image. In view of the above, the paper intends to discuss the theme of ‘place’ mapping as a system of real and rhetorical components (Cristallo, Mariani 2019a) that proceed within a historical–evolutionary path: from the first Dada photomontages as ‘interpretative processes’ to the examples of digital photographic compositing of the 2000s, through the photographic Atlases of Memory, up to a reflection on community maps as conceptual synthesis of stratified and self–determined information, in the definition of a visual grammar, by the local communities subject of the mapping. A critical path that naturally ends in the subject of a cartographic representation designed through Information Design strategies that include the graphic and visual ‘shaping’ of compositional–interpretative processes (Ciuccarelli 2014).

Se una “geo–grafia” esiste in quanto rappresentazione grafica dei luoghi della Terra, può ugualmente esistere per esprimere la rappresentazione dei suoi fenomeni? Considerando la sequenza dei “luoghi contemporanei” come la convivenza di scenari interagenti altamente complessi, nasce l’interrogativo su quali linguaggi e quali strumenti possano essere validi per possibili restituzioni visuali. Sebbene una mappa non equivalga al duplicato del territorio che rappresenta, ovvero in grado di comprendere la complessità dell’architettura comunicativa del suo sistema (Korzybski, in Mori 2014), ne è tuttavia un modello di lettura che permette di coglierne aspetti diversi, mettendo in corrispondenza i molteplici livelli di comprensione del sistema stesso (Licata 2008). Il modello grafico in chiave cartografica è un unicum rappresentativo, dunque, non solo dell’oggettività del luogo, ma anche delle sue trasformazioni nel corso della storia (Purini 1985), le cui variabili, progressivamente scomposte, interpretate e “ri–configurate” fanno della mappa un’immagine progettata. Sulla scorta di queste premesse, il saggio intende argomentare il tema della mappatura del luogo” in quanto sistema di componenti reali e retoriche (Cristallo, Mariani 2019a) che procedono all’interno di un percorso storico–evolutivo: dai primi fotomontaggi Dada come “processi interpretativi” agli esempi di compositing digitale degli anni Duemila, passando per gli atlanti fotografici della memoria, fino alle mappe di comunità come sintesi concettuali di informazioni stratificate e autodeterminate, nella definizione di una grammatica visuale, dalle comunità locali oggetto della mappatura. Un percorso critico che naturalmente si conclude nel soggetto di una rappresentazione cartografica progettata attraverso strategie dell’Information Design che includono la “messa in forma” grafica e visuale dei processi compositivi–interpretativi (Ciuccarelli 2014).

‘Infogeography’ of the Complex Image of Places = “Infogeografia” dell’immagine complessa dei luoghi / Cristallo, Vincenzo; Mariani, Miriam. - In: XY. - ISSN 2499-8338. - STAMPA. - 9-10:(2020), pp. 20-35.

‘Infogeography’ of the Complex Image of Places = “Infogeografia” dell’immagine complessa dei luoghi

Vincenzo Cristallo;
2020-01-01

Abstract

If a ‘geo–graphy’ exists as a graphic representation of the Earth’s places, can it equally exist to express the representation of its phenomena? Considering the sequence of ‘contemporary places’ as coexistence of highly complex interacting scenarios, the question arises on what methods, what languages and what tools can be valid for possible visual restitution. Although a map is not equivalent to the duplicate of the territory it represents, able to understand the complexity of the communicative architecture of its system (Korzybski, in Mori 2014), it is nevertheless the reading model that allows to catch different aspects, matching the multiple levels of understanding of the system itself (Licata 2008). The graphic model in cartographic key is unicum representative, therefore, not only of the objectivity of the place, but also of its transformations in the course of history (Purini 1985), whose variables progressively broken down, interpreted and ‘re–configured’ make the map a designed image. In view of the above, the paper intends to discuss the theme of ‘place’ mapping as a system of real and rhetorical components (Cristallo, Mariani 2019a) that proceed within a historical–evolutionary path: from the first Dada photomontages as ‘interpretative processes’ to the examples of digital photographic compositing of the 2000s, through the photographic Atlases of Memory, up to a reflection on community maps as conceptual synthesis of stratified and self–determined information, in the definition of a visual grammar, by the local communities subject of the mapping. A critical path that naturally ends in the subject of a cartographic representation designed through Information Design strategies that include the graphic and visual ‘shaping’ of compositional–interpretative processes (Ciuccarelli 2014).
2020
XY
https://www.xydigitale.it/numero-9-10/
‘Infogeography’ of the Complex Image of Places = “Infogeografia” dell’immagine complessa dei luoghi / Cristallo, Vincenzo; Mariani, Miriam. - In: XY. - ISSN 2499-8338. - STAMPA. - 9-10:(2020), pp. 20-35.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11589/264597
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