In the School of Bari, from 1992 to today – within the Faculty of Architecture (before) and in the dICAR (after) – the study of morphology conceived as an investigation of the “formative processes” of the built, has always been a field of research through which to experiment the argumentative potential inherent in the concept of “form”. The innovative matrix of this experimentation is reflected in a didactic-educational model based on the learning and on the demonstrative verification of the complex nature of built reality, clearly projected towards the overcoming of an idea of project based on the pure freedom of expression. A kind of didactic that is, we could say, projected towards the expansion of the concept and therefore always looking for new implications and significances, in such a way as to bring the possible sample of formal-compositional solutions to a beyond relevant to those “formative” processes – Pareyson would say – from which to deduce an in-depth and demonstrative knowledge of the same forms. Through a partial examination of the didactic-design activity carried out by contemporary exponents-designers who have contributed (and that still continue) to update the typological-design though of the Muratorian-Caniggian school, the essay intends to focus on the relationship between studies of urban morphology and design, outlining, also through a brief description of teaching courses, publications and projects, the salient themes at the basis of a kind of design teaching aimed at the knowledge and transmission of the contents of the architectural and urban form.
Tra i contributi didattici di chiaro indirizzo progettuale maturati nella Scuola di Bari, lo studio della morfologia, concepito come indagine dei “processi formativi” del costruito, costituisce un campo di ricerca attraverso il quale sperimentare il potenziale argomentativo insito nel concetto di “forma”. La matrice innovativa di questa sperimentazione, centrale nell’esperienza del progetto architettonico ed urbano, è da inquadrare nell’ambito di un “modello educativo” volto a disciplinare i cultori di una pratica severa ed esclusiva come quella della progettazione, attraverso un tipo di conoscenza mirata all’apprendimento ed alla verifica dimostrativa della vitalità dei fenomeni che danno origine all’architettura della città e del territorio. L’attitudine a comprendere e trasmettere la dimensione costitutivo-argomentativa della forma – letta e progettata – caratterizza, di fatto, un’idea di didattica ben precisa: quella dell’”architettura insegnata”, proiettata verso la definizione di categorie interpretative, al contempo, generali e unificanti, volte a rimediare alla visione di apparente indeterminatezza della struttura effettiva della forma stessa. Tali valori categoriali, sebbene indirizzati a ricercare un orientamento, una giunzione, una intersezione delle cosiddette direzioni principali, non sono da intendere come “fatti” cristallizzati in formule chiuse, ma piuttosto come “concetti” orientati a fare in modo che l’architetto si prepari a maturare una opinione, se non perfetta, quantomeno organizzata nelle intenzioni, della propria “missione”. Si tratta, in altri termini – volendo parafrasare una lezione di seminario tenuta da Muratori (Marinucci, 1985) – di munire il progettista di strumenti cognitivi utili ad entrare nel merito dei contenuti e dei valori delle cose, piuttosto che a limitarsi ad esperienze di pura comunicazione basate su un agire condizionato dalla “forma ultima” delle cose medesime. E dunque, di costruire una capacità critica orientata al riconoscimento oggettivo dei termini dell’argomento attraverso un interesse soggettivo, intenzionale, verso quell’argomento medesimo.
Morfologia urbana e progetto. Il rinnovamento del pensiero tipologico-progettuale e la didattica della Scuola di Bari = Urban morphology and design. Renewal of the typological-design though and the teaching of the School of Bari / Scardigno, Nicola. - In: U+D URBANFORM AND DESIGN. - ISSN 2612-3754. - STAMPA. - 15:(2021), pp. 156-161. [10.48255/J.UD.15.2021.026]
Morfologia urbana e progetto. Il rinnovamento del pensiero tipologico-progettuale e la didattica della Scuola di Bari = Urban morphology and design. Renewal of the typological-design though and the teaching of the School of Bari
Nicola Scardigno
2021-01-01
Abstract
In the School of Bari, from 1992 to today – within the Faculty of Architecture (before) and in the dICAR (after) – the study of morphology conceived as an investigation of the “formative processes” of the built, has always been a field of research through which to experiment the argumentative potential inherent in the concept of “form”. The innovative matrix of this experimentation is reflected in a didactic-educational model based on the learning and on the demonstrative verification of the complex nature of built reality, clearly projected towards the overcoming of an idea of project based on the pure freedom of expression. A kind of didactic that is, we could say, projected towards the expansion of the concept and therefore always looking for new implications and significances, in such a way as to bring the possible sample of formal-compositional solutions to a beyond relevant to those “formative” processes – Pareyson would say – from which to deduce an in-depth and demonstrative knowledge of the same forms. Through a partial examination of the didactic-design activity carried out by contemporary exponents-designers who have contributed (and that still continue) to update the typological-design though of the Muratorian-Caniggian school, the essay intends to focus on the relationship between studies of urban morphology and design, outlining, also through a brief description of teaching courses, publications and projects, the salient themes at the basis of a kind of design teaching aimed at the knowledge and transmission of the contents of the architectural and urban form.File | Dimensione | Formato | |
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