The design of immersive virtual environments for retail often follows a realistic approach that mimics physical stores. However, while the parameters of real space are established, those of virtual space are still in their beginnings in scientific research. The present study explores anomalous immersive virtual environments, investigating the “uncanny valley.” Through the design of 5 metaverses, materials, architecture, proportions and arrangement of elements were tested. A case study in the fashion industry evaluated the impact on user experience, highlighting the influence of dimensional anomalies on permanence and product appreciation.
La progettazione di ambienti virtuali immersivi per la vendita di prodotti segue spesso un approccio realistico che imita i negozi fisici. Tuttavia, mentre i parametri dello spazio reale sono consolidati, quelli dello spazio virtuale sono ancora all’inizio nella ricerca scientifica. Il presente studio esplora ambienti virtuali immersivi anomali, indagando l’“uncanny valley”. Attraverso il design di 5 metaversi sono stati testati materiali, architettura, proporzioni e disposizione degli elementi. Un caso studio nel settore moda ha valutato l’impatto sull’esperienza utente, evidenziando l’influenza delle anomalie dimensionali sulla permanenza e sull’apprezzamento del prodotto.
Metaversi anomali per il retail: Design speculativo e caso di studio nell’industria della moda / Centineo, Santi; Scarcelli, Alessandra; Fiorentino, Michele; Musolino, Francesco - In: Ambienti flessibili. Creatività, inclusione, ecologia, reale/virtuale / [a cura di] L. Farroni, M. F. Mancini. - ELETTRONICO. - Roma : Roma Tre Press, 2025. - ISBN 979-12-5977-430-9. - pp. 334-349
Metaversi anomali per il retail: Design speculativo e caso di studio nell’industria della moda
Santi Centineo
;Alessandra Scarcelli
;Michele Fiorentino
;Francesco Musolino
2025-01-01
Abstract
The design of immersive virtual environments for retail often follows a realistic approach that mimics physical stores. However, while the parameters of real space are established, those of virtual space are still in their beginnings in scientific research. The present study explores anomalous immersive virtual environments, investigating the “uncanny valley.” Through the design of 5 metaverses, materials, architecture, proportions and arrangement of elements were tested. A case study in the fashion industry evaluated the impact on user experience, highlighting the influence of dimensional anomalies on permanence and product appreciation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.