When the rights of citizenship become those that accompany an individual regardless of where he is, the identification of this infinite space, of this new common place, brings with it a way of living in the world that undoubtedly challenges purely identity-defining, oppositional national citizenship. [...] we are faced with a new rationality whose foundations lie in the increasingly intense connection between individuals and the outside world, with a force of expansion that extends as far as the borders of the overall redefinition of the individual's placement within a global social organization, identified through the characteristics of the goods to be protected as common goods, as demonstrated, for example, by online acquaintance" (Rodotà, 2013, p.465). We can understand how the observation regarding common goods is a fundamental premise for understanding complex sharing processes. In this sense, they usher in a historic turning point for redefining the social placement of the individual, his needs, and the answers the design can provid.
"Quando i diritti di cittadinanza divengono quelli che accompagnano la persona quale che sia il luogo in cui si trova, l'individuazione di questo spazio infinito, di questo nuovo common, porta con sé uno stare nel mondo che certamente sfida la cittadinanza oppositiva nazionale puramente identitaria. [....] Siamo di fronte ad una nuova razionalità che ha il suo fondamento nella connessione sempre più intensa tra persone e mondo esterno, con una forza espansiva che si estende sino alle frontiere della ridefinizione complessiva della collocazione della persona in un'organizzazione sociale globalmente intesa, identificata appunto attraverso le caratteristiche dei beni da tutelare come comuni, come dimostra, ad esempio, la conoscenza in rete." (Rodotà, 2013, p. 465). Si intuisce come la riflessione sui beni comuni costituisca una premessa indispensabile alla comprensione dei complessi processi di condivisione. Così intesi, essi inaugurano una svolta epocale per la ridefinizione della collocazione sociale dell'individuo, dei suoi bisogni e delle risposte che il design può darvi.
Beni comuni e design: grammatiche della moltitudine = Commons and design: a grammars of multitude / Carullo, Rossana. - In: DIID. DISEGNO INDUSTRIALE INDUSTRIAL DESIGN. - ISSN 1594-8528. - STAMPA. - (2013), pp. 12-16.
Beni comuni e design: grammatiche della moltitudine = Commons and design: a grammars of multitude
CARULLO, Rossana
2013-01-01
Abstract
When the rights of citizenship become those that accompany an individual regardless of where he is, the identification of this infinite space, of this new common place, brings with it a way of living in the world that undoubtedly challenges purely identity-defining, oppositional national citizenship. [...] we are faced with a new rationality whose foundations lie in the increasingly intense connection between individuals and the outside world, with a force of expansion that extends as far as the borders of the overall redefinition of the individual's placement within a global social organization, identified through the characteristics of the goods to be protected as common goods, as demonstrated, for example, by online acquaintance" (Rodotà, 2013, p.465). We can understand how the observation regarding common goods is a fundamental premise for understanding complex sharing processes. In this sense, they usher in a historic turning point for redefining the social placement of the individual, his needs, and the answers the design can provid.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.